fredag 20 februari 2015

Jag och mitt fejs

Jag har alltid gillat att teckna eller måla självporträtt. Vet inte varför. Kanske på grund av att det är ett motiv som är extremt bekant, men ändå svårt att få till. Igår och idag testade jag igen framför hallspegeln. En allvarlig kvinna dök upp ...

30. Självporträtt i hallen.

31. Självporträtt i smyg.

Idag tar folk selfies stup i kvarten och tackar högre makter för att skärmen/kameran går att vända. En vill ju se så bra ut som möjligt på bild. Men målade eller ritade självporträtt ger ofta ger en ganska "ful" bild av personen ifråga. Och upphovspersonen har sällan något problem med det. Intressant, tycker jag. Jag känner själv ett större behov av att vara till min fördel på foto än på målning/teckning, utan att veta varför. Konstigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.